esamkopa.lv
2020. gada 1. jūnijs
  • Rēzija Kalniņa: Parādi pasi, vai esi piedalījies vēlēšanās, pirms kritizē politiķus!

    Intervē Vita Jaunzeme

    16.06.2010

    Intervija ar Dailes teātra aktrisi Rēziju Kalniņu par tavu vēlēšanu zīmogu pasē, par to, vai esam gluži vai “Nāves ēnā” un ko mēs katrs varam darīt lietas labā.

    Ir sācies politisko aktivitāšu laiks pirms rudenī gaidāmajām parlamenta vēlēšanām. Kādas ir Jūsu pārdomas par to, kādā situācijā mēs, pilsoņi, atrodamies, un ko jūs vēlētos redzēt sabiedrībā šajā laikā?

    Rēzija KalniņaTā kā tagad beidzās LNT raidījums par tautas deklarāciju, manas pārdomas ir tādas, ka Latvija, cerams, nepaliks ar kājām gaisā, bet nostāsies uz zemes. Ir jau visnotaļ pozitīvi, ka ir tādas diskusijas, kas aicina cilvēkus dalīties pārdomās, šī diskusija ir to diskusiju iznešana uz āru, kuras mēs parasti savā virtuvē risinām. Bet es arī ceru, ka šāda diskusija turpināsies neatkarīgi no vēlēšanu rezultāta, ka tā tiešām ir tāda labas gribas akcija, ne tikai priekšvēlēšanu aktivitāte kādai kustībai vai grupai, kas gatavojas vēlēšanām.

    Otras pārdomas man saistās ar ļoti slavenu latviešu filmu “Nāves ēnā”- mēs, tā mazā Latvija, esam kā tas plosts, tas ledus gabals, kas ir atrāvies no savām saknēm, no savas zemes, un tie cilvēciņi, tā inteliģence, arī studenti, jaunatne, mēs cīnāmies par tām reņģītēm, kuras tam saimniekam vēl ir palikušas vezumā, un kaut kur citur ir tie, kas ķer lašus, kas ēd zušus, un ēdot ar karotēm ikrus noskatās kā filmā uz to pulciņu, kas ar ļoti lielu ideju, ar putām uz lūpām, ar netaisnības sajūtu savstarpēji diskutē un runājas, un dalās pārdomās. Ja mēs atceramies filmas beigas – palika vecais un jaunais. Ja var salīdzināt to situāciju, kurā esam, mēs tiešām esam kā tajā nāves ēnā, kad izeja ir, ko sūtīt mājās – vecais, pensionārs ir pagātne un jaunais ir nākotne.

     

    Mums ir jāsaprot, ko mēs ievēlam

    Ļoti viegli jau ir runāt cilvēkiem, kuri neatrodas krīzē. No vienas puses arī tādiem cilvēkiem ir jārunā, arī sabiedrībā populāriem, slaveniem, mīlētiem arī vajag runāt, bet, man šķiet, mums ne tik daudz vajag runāt, cik piedalīties, cik daudz mums vajag domāt, cik daudz sekot, un cik daudz mums patiesi tādā labā nozīmē vajag aģitēt cilvēkus par to, kas ir mūsu atbildība, ka mums ir jāsaprot, ko mēs ievēlam. Latvija ir ļoti maza, mēs viens otru pazīstam, jāsaprot, ko mēs ievēlam.

    Man ir tāda vēlme un es gribētu ierosināt tādu priekšlikumu nākotnē – balsot par cilvēkiem, nevis par partijām. Man nav svarīgi, kurā partijā kāds cilvēks atrodas, man ir svarīgi, kāds viņš ir profesionālis, kāds viņš ir sirdscilvēks, vai viņš ir cilvēks, kādas ir viņa intereses, kādi viņa nodomi, partiju programmas man neko neizsaka. Tāpat mēs neviens partiju programmām neticam. Tāpat tas ir tikai līdz vēlēšanām. Politika jau, manuprāt, ir par ļoti sarežģītu lietu – par ārpolitiku, par iekšpolitiku, un viens ir sēdēt un runāt, ko kurš nav vai ir izdarījis, vai kritizēt, kas mums ir ļoti raksturīgi, bet otrs ir uzņemties atbildību, un atbildība mums ir jāuzņemas tajā brīdī, kad mēs ejam uz vēlēšanām. Runājot par šo priekšlikumu, - ja tautai būtu iespēja balsot par cilvēkiem, nevis partijām, tad es ticu, ka kaut kas var mainīties.

     

    Kā Jūs raksturotu, kas ir labs politiķis, pēc kādiem kritērijiem mēs to varētu noteikt?

    Mans kritērijs ir – godīgums. Ja tu esi ticis Saeimā, tad arī strādā, lai uzlabotu cilvēku dzīves kvalitāti, lai pildītu solījumus, jo ir tāda sajūta, ka tie ir divi atšķirīgi cilvēki un divas atšķirīgas partijas - pirms vēlēšanām un pēc. Tā nav nekāda izredzētība - būt par deputātu. Tas, manuprāt, ir ārkārtīgi smags darbs, kā Kristīnei “Ugunī”, kurai jāpasaka: “Es nolieku savas vieglās dienas...” . Būt profesionāli godīgam, spējot izstāstīt vai argumentēt, ko tu dari vai nedari – tas ir mana novērtējuma kritērijs.

    Šobrīd izskatās tā, ka Saeimā ievēlētie deputāti nokļūst tādā kā realitātes šovā vai stikla būrī uz tiem četriem gadiem, un uz viņiem skatās, un no viņiem gaida. Tā ir kā sievietes, kā mātes atbildība. Es nesaku, ka valsts vai Saeima ir māte, es saku, ka tā atbildība ir pilnīgi līdzvērtīga, ja ne lielāka. Es atceros, kad padomju laikā, kad mēs bijām mazi, un pārtiku varēja dabūt, kāda nu tā bija, pa blatu, un tā kā mēs bijām daudzbērnu ģimene tajā laikā, pārtiku varēja dabūt mazliet vairāk uz taloniem. Pie mums ciemos nāca ļoti daudz ciemiņu, un mana mamma to labāko vienmēr pataupīja saviem bērniem.

     

    No prezentatīvas tautas mums jākļūst par pašcieņas pilnu tautu

    Ir svarīgi apzināties, ka no prezentatīvas tautas mums ir jākļūst par pašcieņas pilnu tautu. Kas ir tā mūsu vērtība, ar ko mēs atšķiramies? Kultūra, mūsu unikālā kultūra. Citādi ir tā - ja iznīcina kultūru, apziņu, valodu, viss kļūst par “ono”, par vienu no, ne par ko īpašu.

     

    Kāda ir Jūsu attieksme pret masveidīgām reklāmām, agresivām reklāmām, kas manipulē ar cilvēka apziņu, kas kļūst par nekultūru?

    Kultūras iestāžu nemaz nav tik daudz. Es nerunāju par Rīgu, es runāju par visu Latviju, un vienīgais kultūras medijs, man šķiet, ir televīzija, un arī televīzijām tāpēc ir milzīga atbildība. Dabiski, ka visiem nepieciešama nauda. Arī Dailes teātrī tiek iestudētas komerckomēdijas, kas spiež uz cilvēka zemākajiem instinktiem. Bet cilvēkam ir jādomā, viņam jāsaprot. Es zinu, ka ir ģimenes, kuras izvēlas dzīvot bez televizora, respektīvi, mēģinot izvairīties no zombēšanas, ir cilvēki, kas, sākoties reklāmām, slēdz televizoru ārā. Dabiski, ka jebkura reklāma nav informācija, bet tā ir zombēšana.

     

    Mīlestībā ir spēks. Naidā spēka nav

    Ko Jūs teiktu tiem cilvēkiem, kam ir iestājusies apātija, kas negrib nekur līdzdarboties, negrib iet partijās, ir tāda garīga meditatīva nostāja, ka tagad labāk ir atslēgties, neko nedarīt, norobežoties? Vai tā labā nākotne atnāks, ja neko paši nedarīsim? Kas cilvēkiem būtu jādara, pēc Jūsu domām?

    Pirmkārt jau, mīli savu tuvāko kā sevi pašu. Skaties, kas notiek tev apkārt. Skaties, kas notiek tavā sētā, tavā ģimenē, tavā darba vietā. Ir ļoti svarīgi par to runāt. Vai politiķis ir lamuvārds vai nē, tas atkarīgs no mums pašiem, jo uz mums gulstas atbildība par viņu ievēlēšanu. Tas ir tāds liels paradokss – mēs ievēlam, diemžēl, partijas, nevis cilvēkus, un tad otrā dienā mēs sākam viņus lamāt. Bet tā ir mūsu izvēle! Tur sēž mūsu izvēle. Tie, kas nav piedalījušies vēlēšanās, tiem pat nav tiesību kritizēt, jo arī tie, kas ir ievēlēti, ir viņu izvēle, jo tur sēž viņu neizvēle. Tā ir viņu nepiedalīšanās. Ja kāds grib ar mani runāt par politiķiem, es saku, parādi savu pasi, vai tev tajā ir zīmodziņš par piedalīšanos, jo, ja tā nav, tad mums nav par ko runāt.

    No otras puses, es esmu ārkārtīgi laimīga, cik mūsu tauta tomēr ir laba, un tas parādās dažādās labdarības akcijās. Mīlestībā ir spēks. Naidā spēka nav. Mēs visu laiku dzīvojam pret. Vārds “pret” jau tīri enerģētiski noskaņo, pirmkārt, negatīvi, otrkārt, kodē uz neizdošanos, jo kaut kas ir neizdevies, un es esmu pret. Bet, ja es esmu “par”, tad man jau sirdī ir pilnīgi cita informācija, man ķermenis reaģē pilnīgi savādāk, viņš nepaliek agresīvs. Ir ļoti būtiski piedalīties. Arī jaunatnei ļoti būtiski ir piedalīties, jo viņi ir tie, kas veido savu nākotni ilgtermiņā. Mans brālis Krists ar savu četru bērnu ģimeni tieši krīzes sākumā atgriezās Latvijā. Mēs visi teicām – nebrauc, bet viņš teica:  “Es gribu, lai mani bērni uzaug Latvijā. Es gribu, lai mani bērni izaug dzimtenē.” Viņiem iet ļoti grūti, bet es domāju, ka tā ir tā atbildība.

     

    Ko Jūs teiktu tiem cilvēkiem, kas aizbrauc no valsts? Mēs dzirdam, ka, aizbraucot, daudzi noliedz, ka viņi ir no Latvijas, viņi norobežojas no visa, kas ar to saistās. Ko teikt šiem cilvēkiem, viņi jau arī var piedalīties vēlēšanās?

    Godīgi sakot, es saprotu tos, kuri aizbrauc, īpaši tos, kuriem ir ģimene, kuriem jāapgādā bērni. Man arī ir daudzi paziņas, kas krīzes laikā ir palikuši bez mājām, bez saimniecībām. Kā viņiem būt, kam ticēt? Viņi tur ārzemēs norobežojas, jo viņiem ir kauns par savu valsti. Tā kā mums kādreiz ārzemēs bija kauns būt no Padomju Savienības, tā tagad viņam kauns būt latvietim. Tas ir atkal tēls, ko mēs paši varam reabilitēt. Es negaidu neko no valsts, valdības, politiķiem. Nav jau tā, ka mēs tikai grimstam un grimstam. Es domāju, ka puse, kas mūs pārstāv, godprātīgi strādā, nevis iet, zīmējas, bet godprātīgi strādā, kaut ko mēģina darīt lietas labā.

     

    Kaut ko vēl vēlaties pateikt, kas vēl nav pajautāts?

    Es vienīgi varu teikt, ka vēlētos būt autore vai līdzautore idejai, ka vēlēšanās mēs balsotu nevis par partijām, bet par cilvēkiem, jo tā man šķiet izeja.

Raksta komentāri

  • #1 Jānis @ 21.06.2010 teica:

    Jums ir taisnība. Ļoti daudzi neaizgāja balsot. Vienaldzīgo, sliņķu ir liels procents. Tomēr daudzi aizgāja balsot. Vēlēšanas ir notikušas. Ievēlējām pazīstamas personības. Uzticējām pārvaldīt valsti. Rezultāts – izzagta valsts. Pat parāds ir notriekts. Esmu vīlies pazīstamās personībās. Aptuveni 2/3 no ievēlētām personībām izrādījās negodīgas. Arī šo partiju politika ir valsts izzagšanas politika. Līderi valsts izzagšanā ir zināmi. Tās ir personības no Tautas partijas, LPP/LC, ZZS un TB. Tās domāja tikai par sevi un savu kabatu, bet nevis par tautu. Tikai viens piemērs. Es protestēju pret gaismas pils celtniecību Rīgā. Pat vēsturiskas ēkas tika nojauktas. Rīga ir pārslogota. Ja tiktu izraudzīta cita vieta ārpus Rīgas, tad apkārt Gaismas pilij izveidotos vesela pilsētiņa. Atslogotos Rīgas transports, attīstītos Latvija. Nevajadzētu visiem braukt strādāt uz Rīgu. Uzrakstīju vēstules valdībai Saeimai, partijām, par Raimondam Paulam. Daudzi atbildēja, atrakstījās, bet Raimonds Pauls pat neatbildēja. Bet viņam kopā ar citiem vajadzēja ieklausīties, jo es nebiju vienīgais. Viņš klusēja, jo ēda no tās pašas siles, ko citas plašas personības. Bez naida jāanalizē valsts izzagšanas iemesli. Pretējā gadījumā valsts izzagšana turpināsies.
    Biju aktīvs vietējās pašvaldības vēlēšanās, arī pats biju kandidāts, jo man ir pieredze, ir izglītība un vēlēšanās mainīt situāciju valstī. Rezultāts – ievēlēja dakteri. Tā tikšanās reizēs vēlētājiem pamērīja pulsu, pačivināja ar tiem un panāca pārsvaru. Izskatās, ka vairāk rūpēsies par savām interesēm.
    Ir jāpilnveido vēlēšanu sistēma, lai būtu iespēja izvēlēties no sarakstiem valstij uzticamas personības.

  • #2 Co @ 22.06.2010 teica:

    taisniba, uzticeties populariem gimnjiem nevar - daudzi ir perkami un pardodami -skatoties uz Ulmani nelabi metas.OPauls tikpat ka prostituta palicis( neko nesaku sliktu par vinja komponista talantu ) ...milie latvieshi, nepadosimies

  • #3 lno @ 23.06.2010 teica:

    Es vienīgi varu teikt, ka vēlētos būt autore vai līdzautore idejai, ka vēlēšanās mēs balsotu nevis par partijām, bet par cilvēkiem, jo tā man šķiet izeja.
    ____________________________
    Atceros, Rēzija, iepriekšējās saeimas vēlēšanās Jūs aicinājāt balsot par Demakovu, par kuru kandidātu šoreiz?:) Godīgs cilvēks nevar atbalstīt negodīgas partijas politiku.
    Nepiekrītu arī Jūsu teiktajam, ka būt par deputātu ir smags darbs. Ar atbildību un degsmi STRĀDAT Latvijas valsts labā joprojām ir cīņa ne darbs, brīžiem pat bīstama, bet būt par deputātu kā to vairums saeimas koristu sapratusi ir gaužam viegli. Protams, lasot žurnālus vai snaužot, kādam tomēr jābūt nomodā, lai īstajā brīdī ievērotu diriģenta mājienu un nospiestu pareizo pogu.

  • #4 andris @ 08.08.2010 teica:

    Rēzija,vai Jūs tagad varat nosaukt bez sava tēva un G.POLIŠČUKAS,saviem draugiem pārējos tos 100 cilvēkus par ko balsotu,ja nevajadzētu izvēlēties partiju par ko balsot?

  • #5 Nickname @ 20.05.2012 teica:

    I am probing this post and thinking of it’s theme and trying to grasp what's this post about. <a href="vigrxplus.vacau.com plus reviews</a>

  • #6 pandora uk @ 01.02.2013 teica:

    lai būtu iespēja izvēlēties no sarakstiem valstij uzticamas personības.

  • #7 Replica Watches @ 12.03.2013 teica:

    Good article! Thanks for sharing!

  • #8 Cheap Replica Watches @ 12.03.2013 teica:

    ievērotu diriģenta mājienu un nospiestu pareizo pogu.
    www.fakewatches2013.com

  • #9 chanel outlet @ 22.04.2013 teica:

    Thanks for taking the time to write that, I found it very educational. If you get a chance you should visit my site as well. I hope you have a great day!

  • #10 MCITP Certification @ 22.05.2013 teica:

    I'm really glad to find this site, it gives me a lot of useful information that I could used. Thanks for sharing.

  • #11 Replica Watches @ 14.06.2013 teica:

    Many thanks for revealing along with us, In my opinion this excellent website truly stands out.

  • #12 Replicas relojes @ 27.06.2013 teica:

    Rēzija Kalniņa: Parādi pasi, vai esi piedalījies vēlēšanās, pirms kritizē politiķus!

  • #13 herms @ 17.07.2013 teica:

    The fist thing you should know about this site is that there are tons of people selling what they claim are real <a href="www.handbags-replica.biz cartier handbags</strong></a>, but are in fact replica handbags. You can pretty safely assume that no one on this site is selling new designer <a href="www.voguesking.org "><strong>replica handbags </strong></a> – there’s no way any <a href="www.replica-rolex.co Rolex watches</strong></a>brands would distribute through this site. In fact, the major brands like <a href="www.copy-luxury.biz "><strong> herms Handbags</strong></a> and <a href="www.handbags-replica.org.uk "><strong> Prada Handbags</strong></a> never even hold sales, so if you see a price tag that seems too good to be true, it is!

  • #14 MBT @ 25.07.2013 teica:

    of course, abuse of power, corruption, etc. These problems exposed the drawbacks of affordable housing, so someone shout: affordable housing should be postponed, halt, or even canceled. Calls the largest, when the number of affordable housing disturb the market, this point of view.

  • #15 stylishplus.com @ 05.08.2013 teica:

    If you happen to be quite tall, you may want to consider 'layering' your clothing with different color jackets or cardigans. And if you are
    not that tall, avoid getting clothing with padding so that it will not bulk you up further. The same works with choosing patterns for your
    clothing. Stripes and different color patterns will create different effect.

  • #16 Apparel Manufacturers wholesale @ 19.12.2013 teica:

    from the manufacturer's sales rep, a wholesale distributor, an importer, or directly from the clothing designer.